Įėję į bet kurią didesnę žaislų parduotuvę, greičiausiai pamatysite aiškiai padalintą pasaulį: viena sekcija ryškiai rožinė, pilna lėlių, kosmetikos rinkinių ir virtuvėlių; kita – mėlyna, kupina mašinėlių, konstruktorių ir robotų. Šis padalijimas tapo toks įprastas, kad daugelis net nepagalvoja, jog galėtų būti kitaip. Tačiau ar tikrai mūsų biologinės savybės lemia žaidimų pasirinkimą, ar tai tik giliai įsišaknijęs kultūrinis konstruktas? Ir svarbiausia – ar tai naudinga mūsų vaikams?
Istorinė perspektyva: kada atsirado „berniukų” ir „mergaičių” žaislai
Įdomu tai, kad griežtas žaislų skirstymas pagal lytį yra palyginti naujas reiškinys. XX a. pradžioje žaislų reklamos dažnai buvo neutralios lyties atžvilgiu. Neretai tie patys žaislai – konstruktoriai, stalo žaidimai, net lėlės ar virtuvės reikmenys – buvo reklamuojami tiek berniukams, tiek mergaitėms.
Ryškus žaislų padalijimas pagal lytį ėmė intensyvėti po Antrojo pasaulinio karo, kartu su masinės gamybos ir rinkodaros strategijų vystymusi. Gamintojai atrado, kad segmentuojant rinką galima parduoti daugiau produktų – jei šeimoje auga berniukas ir mergaitė, jiems reikės skirtingų žaislų, nors funkciškai jie galėtų būti identiški.
Šiandien matome stipriausią žaislų segregaciją per visą istoriją. Netgi tradiciškai neutralūs žaislai, kaip dviračiai ar kaladėlės, dabar dažnai turi „berniukiškas” ir „mergaitiškas” versijas, besiskiriančias tik spalvomis ir įpakavimu.
Ką sako mokslas: ar biologiškai mergaitės ir berniukai žaidžia skirtingai?
Biologiniai skirtumai tarp lyčių neabejotinai egzistuoja, tačiau ar jie lemia žaidimo preferencijas? Mokslininkai tyrinėja šį klausimą jau dešimtmečius, ir atsakymas nėra vienareikšmis:
Biologiniai veiksniai
Kai kurie tyrimai nurodo, kad prenatalinis testosterono poveikis gali daryti įtaką žaidimo pasirinkimams. Pavyzdžiui, yra duomenų, kad mergaitės, kurios prieš gimimą buvo veikiamos didesnio kiekio testosterono, rodo didesnį susidomėjimą tradiciškai „berniukiškais” žaislais.
Taip pat pastebima, kad primatų patelės dažniau renkasi žaisti su lėlėmis primenančiais objektais, o patinai – su mašinėlėmis primenančiais. Tai gali reikšti, kad tam tikri polinkiai turi evoliucinį pagrindą.
Socialiniai veiksniai
Tačiau negalima ignoruoti stipraus socialinio poveikio. Tyrimai rodo, kad:
- Tėvai skirtingai reaguoja į tą patį vaiko elgesį, priklausomai nuo lyties
- Berniukai ir mergaitės nuo mažens gauna skirtingus signalus apie tai, kas „tinkama” jų lyčiai
- Bendraamžių spaudimas lyties normoms ypač stiprėja pradinėje mokykloje
Žymus eksperimentas parodė, kad kai suaugusieji nežinojo kūdikio lyties, jie siūlė visiškai skirtingus žaislus tam pačiam vaikui, priklausomai nuo to, ar jiems buvo pasakyta, kad tai berniukas, ar mergaitė.
Sintezė: biologijos ir kultūros sąveika
Šiuolaikiniai mokslininkai vis dažniau pripažįsta, kad žaidimo preferencijos formuojamos sudėtingoje biologinių ir socialinių veiksnių sąveikoje. Tam tikri polinkiai gali turėti biologinį pagrindą, tačiau kultūra juos stipriai išryškina, kartais iki kraštutinumų.
Kodėl verta peržengti lyčių barjerus žaidime
Dabartinis žaislų padalijimas pagal lytį nėra tik nekaltas rinkodaros triukas – jis turi realių pasekmių vaikų vystymuisi:
1. Skirtingų įgūdžių ugdymas
„Berniukiški” ir „mergaitiški” žaislai dažnai ugdo skirtingus įgūdžius:
- Konstruktoriai, statybos rinkiniai → erdvinis mąstymas, inžineriniai įgūdžiai
- Lėlės, socialiniai žaidimai → empatija, rūpinimosi įgūdžiai
Kai vaikai žaidžia tik su „savo lyčiai priskiriamais” žaislais, jie neturi galimybės visapusiškai ugdyti skirtingų kompetencijų.
2. Poveikis karjeros pasirinkimams
Ankstyvieji žaidimai formuoja vaikų supratimą apie tai, kas jiems „tinka” ir kur jie gali „tikėtis sėkmės”. Tyrimai rodo, kad mergaitės, kurios vaikystėje žaidė su konstruktoriais, dažniau rodo susidomėjimą matematika ir inžinerija vėlesniame amžiuje.
3. Emocinės raidos apribojimai
Kai berniukai atgrasomi nuo žaidimo su lėlėmis, jie praranda vertingas galimybes praktikuoti empatiją ir emocinį ryšį saugioje aplinkoje. Tai gali prisidėti prie sunkumų išreiškiant emocijas vėliau gyvenime.
4. Socialinių įgūdžių formavimas
Laisvesnis požiūris į žaislus skatina vaikus žaisti įvairesnėse grupėse, neprisirišant prie „tik mergaičių” ar „tik berniukų” kompanijų. Tai ugdo gebėjimą bendrauti su įvairiais žmonėmis – įgūdį, nepaprastai svarbų šiuolaikiniame pasaulyje.
Kaip tėvai ir mokytojai gali skatinti universalų žaidimą
Nors kultūriniai stereotipai gali atrodyti neįveikiami, yra daug būdų, kaip suaugusieji gali padėti vaikams ištrūkti iš lyties stereotipų spąstų:
1. Sekite vaiko interesus, ne lyties normas
Stebėkite, kas tikrai domina jūsų vaiką, ir remkite šiuos interesus, nepriklausomai nuo to, ar jie atitinka tradicines lyčių normas. Jei berniukas domisi virimu ar rūpinimusi, skatinkite tai; jei mergaitė žavisi mechanika ar statybomis – suteikite jai galimybių tyrinėti.
2. Atkreipkite dėmesį į savo kalbą
Frazės kaip „tai berniukų žaislas” arba „mergaitės taip nežaidžia” įtvirtina stereotipus. Vietoj to galite sakyti: „Visi žaislai yra visiems” arba „Tu gali žaisti su bet kuo, kas tau patinka”.
3. Pristatykite įvairovę
Pasirūpinkite, kad jūsų vaiko aplinkoje būtų įvairių žaislų – nuo lėlių iki konstruktorių, nuo virtuvėlių iki mokslinių rinkinių. Žaislai vaikams neturėtų būti ribojami lyties pagrindu – leiskite jiems patiems rinktis iš plataus spektro.
4. Būkite pavyzdžiu
Vaikai mokosi stebėdami. Jei namuose vyrai gamina maistą, o moterys taiso sugedusius daiktus (arba atvirkščiai, arba visi daro viską), vaikas matys, kad šie įgūdžiai nėra priskiriami vienai lyčiai.
5. Reaguokite į bendraamžių spaudimą
Kai vaikas susiduria su bendraamžių kritika dėl „netinkamo” žaislo pasirinkimo, padėkite jam suprasti, kad žmonės turi skirtingas nuomones, bet tai nereiškia, kad jis negali sekti savo interesų.
Pozityvūs pokyčiai žaislų industrijoje
Pastaraisiais metais pastebimi teigiami poslinkiai žaislų rinkoje:
Neutralūs prekės ženklai
Vis daugiau gamintojų kuria lyčiai neutralius žaislus arba bent jau siūlo neutralias spalvines alternatyvas tradiciniams žaislams.
Įtraukios rinkodaros kampanijos
Didžiosios kompanijos pradeda rodyti berniukus, žaidžiančius su lėlėmis, ir mergaites, konstruojančias robotus savo reklamose, taip normalizuodamos įvairesnį žaidimą.
Platesnė spalvų gama
Nors rožinė ir mėlyna spalvos niekur nedingsta, vis dažniau matome žalius, geltonus, oranžinius ir daugiaspalvius žaislus, kurie neturi akivaizdžios lyties konotacijos.
Fokusas į įgūdžius, ne lytį
Pažangiausi gamintojai pradeda grupuoti žaislus pagal įgūdžius, kuriuos jie ugdo (pvz., kūrybiškumas, problemų sprendimas, motorika), o ne pagal tai, kurios lyties vaikams jie skirti.
Vaikų balsai: ką jie patys sako
Viena įdomiausių tendencijų – kai vaikams leidžiama pasirinkti be išankstinių nuostatų, jų pasirinkimai dažnai neatitinka stereotipų:
Berniukai ir priežiūros žaidimai
Daugelis berniukų natūraliai linkę žaisti rūpinimosi žaidimus – jie mėgsta „prižiūrėti” žaislinius gyvūnus, „maitinti” lėles ar „gydyti” sergančius meškinius. Šie žaidimai yra vertingi būsimiems tėvams ir globėjams.
Mergaitės ir erdvinis mąstymas
Mergaitės dažnai rodo didelį susidomėjimą statybos ir konstravimo žaidimais, kai jiems suteikiama prieiga be išankstinių lyties etikečių. Šie žaidimai padeda ugdyti erdvinį mąstymą – įgūdį, kuris svarbus daugelyje STEM sričių.
Bendri žaidimai
Kai stebimi natūralioje aplinkoje, berniukai ir mergaitės dažnai puikiai žaidžia kartu, dalindamiesi visais žaislais. Segregacija dažnai prasideda dėl suaugusiųjų komentarų ir nuostatų.
Praktiniai patarimai tėvams
Štai keletas konkrečių patarimų tėvams, ieškantiems būdų ištrūkti iš lyčių stereotipų spąstų:
1. Žaislų rotacija
Sudarykite sistemą, kur skirtingi žaislai periodiškai pateikiami vaikui, nepriklausomai nuo jo lyties. Taip visi vaikai turės galimybę išbandyti įvairias žaidimo formas.
2. „Žaislų biblioteka”
Vietoj to, kad pirktumėte daug žaislų, apsvarstykite galimybę dalintis žaislais su draugais ar prisijungti prie žaislų bibliotekos. Tai leidžia vaikams išbandyti įvairesnius žaislus be didelių investicijų.
3. Kūrybiniai žaislai
Rinkitės žaislus, kurie gali būti naudojami įvairiais būdais – kaladėlės, modelinas, meno reikmenys. Jie leidžia vaikams išreikšti save be išankstinių lyties apribojimų.
4. Paskatinkite įvairius vaidmenų žaidimus
Skatinkite vaikus išbandyti įvairius vaidmenis žaidimuose – nuo gydytojo iki virėjo, nuo astronauto iki mokytojo, nepriklausomai nuo jų lyties.
5. Atkreipkite dėmesį į žaislų parduotuvių išdėstymą
Vaikščiodami po žaislų parduotuves, atkreipkite dėmesį į tai, kaip žaislai išdėstyti pagal lytį, ir diskutuokite apie tai su vaikais. Tai gali būti puiki proga kritiniam mąstymui ugdyti.
Išvada: laisvė žaisti be ribų
Galiausiai, leisdami vaikams laisvai rinktis žaislus be lyčių apribojimų, mes suteikiame jiems galimybę:
- Ugdyti platesnį įgūdžių spektrą
- Geriau pažinti savo unikalius interesus ir talentus
- Tapti visapusiškesnėmis asmenybėmis
- Pasiruošti įvairesnėms karjeros galimybėms ateityje
Žaidimas yra vaiko darbas, ir kuo mažiau apribojimų mes jam nustatome, tuo daugiau jie gali išmokti ir atrasti. Galbūt laikas mums, suaugusiesiems, išmokti svarbią pamoką iš vaikų – kad pasaulis nėra rožinis ar mėlynas. Jis yra visų įmanomų spalvų, ir kiekvienas vaikas nusipelno galimybės tyrinėti jį visą.